8.000 m2 tuin
65 m2 terras op het zuidwesten
Absolute privacy
Geheel vrijliggend
Volledig gerestaureerd en van alle moderne gemakken voorzien

 

 

Home De Dordogne Natuur Wandelen Uitstapjes Wetenswaardigheden Bloemen en bomen Architectuur Foto's uit de Dordogne Historische foto's Links De laatste nieuwtjes Contact

 

 

 

 

 

telefoon;

0113-644001

 

 

Copyright © 2003
Laatst bijgewerkt
08 juli 2015


  

In de Dordogne vind je nog wel eens wat, al is de tijd van boerenschuren vol Bugatti's wel verleden tijd. Die waren er wel. Ik weet van minstens twee Bugatti's en een Alfa Romeo 8C 2300 dat ze in deze streek zijn gevonden in de tachtiger jaren. Het kleine automuseum in Sarlat, een bron van lokale bijzondere vondsten,  is allang ter ziele. De meeste leuke auto's uit lang vervlogen tijden staan inmiddels te vergaan in de nattigheid. Zo kunt u vlakbij Les Chauffours in de bossen deze oude Simca 9 Aronde "Millesime54" vinden uit de periode 1953-1956.

Van het geld dat verdiend werd met de Aronde kocht Simca de UNIC vrachtwagenfabriek, zo succesvol was deze middenklasser. In 1951 kwam de Simca op de markt  met een 1220 cc motortje en de naam Aronde, oud Frans voor zwaluw, het symbool van Simca. Al in 1953 waren er meer dan 60.000 verkocht. Simca kocht in 1958 het beroemde Talbot-Lago en in de periode 1967-1970 werd Simca zelf ingelijfd door Chrysler. In 8 jaar werd Simca te gronde gericht en in 1978 kocht PSA (Citroen/Peugeot) het bedrijf voor 1 US dollar. De populaire Simca 1000 had geen opvolger en het marktaandeel had zwaar klappen opgelopen. Toen dan uiteindelijk de Talbot Samba kwam was het te laat. Simca ging roemloos ten onder. In de Dordogne staat deze getuige van een glorieuzer verleden van het Franse merk.

Gasten in La Colonie zijn al enkele keren met deze bijzondere voiture naar de Dordogne gereden......

 

Dit is een Simca Vedette Regeance uit 1957, de ouders van de eigenaar waren tot 1974 Simca dealer, dus vandaar de passie voor het merk. De prachtige auto wordt gebruikt voor uitstapjes en vakanties en was stijlvol vervoer voor de reis naar de Dordogne. De Fransen vinden het prachtig om hun oude cultureel erfgoed te zien rijden en de duimen gaan steevast omhoog als deze fraaie auto passeert.

Soms kom je nog hele mooie dingen tegen zoals de 4CV hierboven, die we fotografeerden op het marktplein van Excideuil.  De 4CV werd geproduceerd in de jaren direct na de Tweede Wereldoorlog, van 1946 tot 1961 en werd daarna opgevolgd door de beroemde Renault 4, die je nu nog overal in Frankrijk tegenkomt. Het was de Franse tegenhanger van de Duitse Volkswagen kever en de Italiaanse Fiat Topolino die de Fransen in de moeilijke na-oorlogse jaren op wielen hielp. Het autootje werd al snel "La motte de beurre" (klont boter) genoemd vanwege zijn vorm en omdat de eerste modellen hoofdzakelijk in overschotten van de Duitse lichtgele woestijnverf werden gespoten die in de Renault fabrieken waren achtergebleven. De 4CV had 17 pk, die heb ik nu ook in mijn tractor om het gras te maaien.....  Er werden er uiteindelijk meer dan een miljoen verkocht en daarmee was het de eerste Franse auto die met meer dan een miljoen exemplaren werd gebouwd.

  

Deuxchevaux' zijn echt verleden tijd. Je ziet er af en toe nog een rijden met een oude baas met alpinopet, maar ze worden steeds zeldzamer en de Fransen weten inmiddels hoe geliefd ze zijn onder liefhebbers in Europa, zeker de vroege exemplaren. De buurman van een eindje verderop heeft er nog een, een gifgroene met groen/wit gestreepte stoeltjes. In de zomer gaat hij er mee om boodschappen, lekker met het dakje open.  En de grijze bij het mooie huis staat langs het wandelpad  naar St. Germain de Pres. Ook die komt alleen buiten bij lekker weer. 

 

In Excideuil staat deze nog, een echte bestel die al tien jaar buiten staat en regelmatig in gebruik is. En de prachtige 404 fotografeerden we in Cadouin. Planken op het imperiaal, dagelijks in gebruik, deze chique Peugeot uit de zestiger jaren. In 1968 verscheen de inmiddels ook klassiek geworden 504, maar de 404 werd nog gebouwd tot 1974. In het buitenland, onder andere in Nigeria, ging de productie nog door tot 1988. 2,8 miljoen werden er gebouwd, waarvan 1,8 miljoen in Frankrijk. Je komt ze nog maar zelden tegen, deze fraaie Peugeots.

 

Dit vind je nog wel eens, een zeldzame Peugeot 504 break. Veel van deze onverwoestbare auto's zijn verdwenen naar Afrika,  maar in de Dordogne bewaren ze graag en deze staat vlakbij Thiviers.

Twee 403's "AV" (dat betekent A Vendre, te koop) in de buurt van La Coquille. De man is duidelijk een liefhebber, want ik zag ook nog een oude Rover coupe uit het begin van de tachtiger jaren in zijn open schuur staan.

 

In Excideuil gefotografeerd, een Renault 4. Het antwoord van Renault op de immens populaire 2CV van Citroen kwam in 1961 en bleef in productie tot maar liefst 1993. 8 miljoen werden er gebouwd en je vindt ze nog in grote getale op het Franse platteland waar ze dienst doen als tractor, voor dierenvervoer en als boodschappenauto. De onafhankelijk geveerde 4 is overal bruikbaar voor. In St. Sulpice d'Excideuil stond deze 4 bestel, gezien de kleur ongetwijfeld ex-La Poste.

En als u in Corgnac langs het sportveld doorrijdt tot het einde van de doodlopende weg komt u zomaar een "nest" oude Alfa Romeo's tegen, op een plek waar je het toch echt niet zou verwachten.

Een Renault in Belves in de jaren twintig

 

Ook de oerfranse Traction Avant vindt u nog zelden, en al zeker geen cabriolet zoals op de rechtse foto. Maar voor de liefhebbers is er nog zat te vinden. In Leon sur Vezere liep ik tegen een mooie Matra Djet op (kent u die nog...) en in Brantome kwamen we een orginele Renault 4CV Alpine tegen, de eerste poging van Redele uit Dieppe om sportieve auto's te bouwen, een activiteit die later uitmondde in de bekende blauwe Alpine A110. En wat te denken van een oude Chrysler met originele houtgasinstallatie in een schuur in St. Sulpice d'Excideuil?

De invloed van de vele Engelsen in de streek wordt ook op wielen zichtbaar. Vlakbij Les Chauffours stond een tijdlang deze MGB in de tuin, hij staat inmiddels weer keurig opgeborgen binnen en een andere Engelsman heeft al twintig jaar een gele Lotus Elan in zijn tuin. Ooit wil hij hem gaan restaureren...

Vlakbij Hautefort stond deze knalgele Lotus Europa te koop in perfecte staat, net als de Volkswagen Kever Cabrio ernaast. De Europa was er een van de eerste serie met wieldopjes en zo te zien een origineel in Frankrijk geleverd exemplaar, erg mooi.

 Op de weg tussen St. Germain de Pres en Excideuil stond dit snoepje te koop, een Simca 5 die ooit in werd gebouwd rond de oorlogsjaren. Het is eigenlijk een Fiat Topolino die in licentie werd gebouwd door Simca.

 

 

 

 

 

 

 

Klik hier om terug te gaan naar de beginpagina