Natuur Dieren in de Dordogne Meer wandelingen Wetenswaardigheden Bloemen en bomen Foto's uit de Dordogne Voorjaar Zomer Herfst Winter Contact

telefoon;

0113-644001

Copyright © 2003
Laatst bijgewerkt
06 juli 2015

De omgeving van Les Chauffours kent talloze wandelpaden en routes. Ze zijn goed begaanbaar en bieden voor elk wat wils. U kunt struinen, of over goed begaanbare paden lopen, door bossen, door velden, of gewoon over de weg. De paden zijn doorgaans goed begaanbaar, maar de ervaren wandelaar weet; altijd waterdicht en degelijk schoeisel en altijd een topografische kaart meenemen. Dat is in de omgeving van Les Chauffours geen grap. In de bossen en de velden bent u in een mum van tijd verdwaald en elk weilandje en elk heuveltje lijkt op dat andere heuveltje en weilandje. Neem dus de blauwe kaarten mee, u vindt ze in het huis. Op deze pagina's vindt u een aantal suggesties voor lange en korte wandelroutes in de directe omgeving van Les Chauffours. U kunt ze uitprinten en meenemen, maar er liggen ook routebeschrijvingen in het huis. U komt op onverwachte plekken, in verstilde dalen, door rustige gehuchtjes en donkere wouden, een flinke wandeling is een leuk avontuur in deze omgeving.

Wandeling via Les Condamines

Deze wandeling is ongeveer 2,5 kilometer lang en voert u langs een paar gehuchtjes in de directe omgeving. Houdt rekening met wat hoogteverschil. Er zijn wat steile stukken, maar de wandeling is niet zwaar. Ga vanuit het hek rechtsaf en ga in het gehucht Magnac opnieuw rechtsaf. U volgt nu het weggetje door de boerderij Fontfroide en dan met de bocht mee naar links de heuvel op. De weg gaat scherp rechtsaf, maar u gaat rechtdoor richting het kleine gehucht Puy Chapon. Er staan in het gehucht een klein aantal huizen die de moeite van het bekijken waard zijn. Aan het eind van de geasfalteerde weg ziet u links naar beneden een bospad lopen, volg het bospad tot u bij een weiland komt en volg het pad daar rechtsaf. U komt uiteindelijk op een asfaltweggetje, ga hier linksaf. U komt nu door het gehucht Les Condamines. Neem de eerste weg linksaf, die gaat steil naar boven. Volg deze weg tot het gehucht Magnac, op de T splitsing gaat u rechtsaf, daarna direct links en u komt weer bij Les Chauffours.

Korte wandeling vanuit Les Chauffours

Deze wandeling is ongeveer 2 kilometer lang en voert u rond Les Chauffours. De wandeling is niet zwaar. Ga vanuit het hek van Les Chauffours rechtsaf naar boven en neem de eerste onverharde weg aan uw rechterhand. U kijkt vanaf dit pad op de achterkant van les Chauffours.  Volg deze weg tot aan het eind waar u rechtsaf gaat. Volg het pad rechtdoor langs de weilanden en door het bos tot u uiteindelijk niet ver van St. Jory las Bloux weer op de asfaltweg komt. Sla hier rechtsaf en u komt weer bij Les Chauffours terug.

Naar St. Germain de Pres

Een mooie,  gemakkelijke maar wat langere wandeling van ongeveer 6 km. Ga vanuit het hek rechtsaf en ga in het gehucht Magnac opnieuw rechtsaf. U volgt nu het weggetje door de boerderij Fontfroide en dan met de bocht mee naar links de heuvel op. De weg gaat scherp rechtsaf, volg de weg. Neem enkele honderden meters verder de eerste weg linksaf. Volg het weggetje langs de stenen "pigeonniere", een duiventil. U komt nu langs een boerderij en kort daarna neemt u de onverharde weg naar links. Volg de weg naar beneden tot in het plaatsje St. Germain de Pres. Steek de drukke weg over en loop door het oude deel van het dorp. Bij bakker Hardy kunt een "pain au chocolat" halen en iets te drinken en dan vervolgt u de tocht via de weg naar Les Condamines in de richting van het oude en hoge treinviaduct. Het weggetje vindt u naast het oude postkantoor. U volgt de weg door het dal tot u in het gehucht Les Condamines komt. Neem. Neem de eerste weg linksaf, die gaat steil naar boven. Volg deze weg tot het gehucht Magnac, op de T splitsing gaat u rechtsaf, daarna direct links en u komt weer bij Les Chauffours.

Klik hier voor twee langere en zwaardere wandelingen in de buurt